Tuesday, August 3, 2010

Benjolan kecil d belakang telinga

Assalamuallaikum,

Saya mau tanya, anak saya usia 11 bln ada benjolan kecil d belakang telinga..itu sdh ada sejak baru dia lahir.,tp blm sy konsultasikan k dokter anak..apakah itu berbahaya?

Terima kasih

- Rita -Â

Jawaban : Â

Ibu Rita, pada dasarnya benjolan ada dua macam. Ganas dan Jinak. Dikatakan Ganas apabila tumbuh dengan cepat, menyebabkan rasa nyeri, bahkan sampai keluar cairan atau bau.
Benjolan yang jinak adalah yang tumbuhnya sangat lambat, tidak menyebabkan nyeri, tidak berambut, tidak juga mengeluarkan cairan dan bau.
Saran saya, coba perhatikan benjolan di belakan telinga anak ibu, apakah bertambah besar, apakah berambut, apakah anak Ibu sering menyentuhnya (mungkin terasa gatal atau nyeri), apakah bila ditekan dia menangis (nyeri). Jika semua itu jawabannya tidak, berarti benjolan itu jinak. Mungkin lipoma (timbunan sel lemak) atau jaringan aksesoria telinga yang kadang tumbuh pada sebagian kecil orang. Apabila tidak mengganggu biarkan saja, jangan terlalu kawatir ya Bu. Salam buat keluarga..

Terima kasih

- Dr. Fatimah.P - Â

1 comment:

ryna said...

salam sye nak tanya , ini tentang adik lelaki saya yg berumur 19 tahun , die menghidapi bengkak di kawasan luar telinga , bila dipicit bengkak tu die akan mengeluarkan air bisa dan mengeluarkan seperti nasi berwarna putih , setiap hari benda yang sama akan keluar , pernah berubat ke doktor tapi dah 3 tahun berubat di hospital still sama juga tp sekarang lagi bertambah teruk dia dah mula jadi bengkak besar di belakang telinga , makin hari makin besar .
terima kasih
hope saya bole dapat ketahui apa masalah sebenarnya ..